کمپین حقوق بشر ایران: دست‌کم ۱۷ مرد جوان در ۱۰ ماه اخیر با اتهام‌های «سیاسی و عقیدتی» اعدام شدند

«اعدام‌های سیاسی در ایران به‌طور چشمگیری در حال افزایش است»

بر اساس گزارش کمپین حقوق بشر ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون حداقل ۴۲۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند-عکس از کمپین حقوق بشر ایران

کمپین حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه، دوم اوت در گزارشی درباره افزایش اعدام‌ها در ایران هشدار داد و خواستار اقدام عاجل و قاطع علیه اعدام‌ها شد.

در متن این گزارش آمده است: «اعدام‌های سیاسی در ایران به‌طور چشمگیری در حال افزایش است، به طوری که در ۱۰ ماه گذشته حداقل ۱۷ مرد عمدتا جوان در پی روندهای به وضوح غیرقانونی به دار آویخته شده‌اند. جمهوری اسلامی از آغاز تاکنون افراد زیادی را به دلایل سیاسی از جمله به دلیل ابراز مسالمت آمیز مخالفت، شرکت در اعتراضات مسالمت آمیز و عضویت در گروه های مخالف اعدام کرده است. اما اکنون استفاده آشکار از اعدام به عنوان تاکتیک ارعاب و تلافی علیه کسانی منتقدان تشدید شده است.»
این اعدام‌ها در پی اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی در سپتامبر ۲۰۲۲ در سراسر ایران به تشدید شد در جریان این اعتراضات، بسیاری از ایرانیان به‌طور مسالمت‌آمیز مخالفت عمیق خود را با نظم سیاسی سرکوبگر جمهوری اسلامی ابراز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


در این گزارش همچنین به نقض شدید قانون دادرسی عادلانه و معاهدات بین‌المللی در محاکمه افراد اشاره شده است. در این گزارش از ۱۷‌ نفر از کسانی که به دلایل سیاسی و عقیدتی اعدام شدند از جمله هفت نفر اعدامیان بازداشت شده در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی نام برده شده است.
محسن شکاری ۲۳ ساله، محمدمهدی کرمی ۲۲ ساله، محمد حسینی ۴۱ ساله، مجیدرضا رهنورد ۲۳، صالح میرهاشمی ۳۶، مجید کاظمی ۳۰ و سعید یعقوبی ۳۷، هفت جوان ۲۰ تا ۴۰ ساله بودند که در جریان خیزش سراسری بازداشت شدند و پس از اعتراف اجباری، اعدام شدند.
همچنین مدت زمان مشابه ۱۰ نفر از جمله یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به دلایل سیاسی و اعتقادی اعدام شدند.
این گزارش همچنین به افزایش اعدام‌ها به جرایم مربوط به مواد مخدر اشاره دارد.
بر اساس گزارش اخیر عفو بین‌الملل، دست‌کم ۲۰ درصد اعدامیان، ایرانیان بلوچ‌اند.
بر اساس گزارش کمپین حقوق بشر ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون حداقل ۴۲۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند و این نشان می‌دهد که احتمالا تعداد اعدام‌ها تا پایان سال از ۵۸۲ اعدام سال گذشته، فراتر خواهد رفت.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران می‌گوید: «جامعه جهانی باید به وضوح به مقامات ایرانی بگوید که ادامه کشتار وحشیانه‌ مردم منجر به تشدید انزوای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی خواهد شد. جهان بدون اقدام هماهنگ بین‌المللی قوی، به این قتل عام چراغ سبز نشان داده است.»